Izran Revisited is een nieuw project van Citizenne ism GC Vaartkapoen en andere partners.
Benieuwd naar wat het precies is maar vooral naar het waarom, ging ik in gesprek met Najila en Fatima, educatieve medewerkers van Citizenne en twee van de bezielsters van het project.
Vertel eens, Izran Revisited, wat is het? Wat gaan jullie concreet doen?
Wel, Izran Revisited is een meerjarig project waarin de traditie van de Izran - gezongen poëzie uit Noord-Marokko - centraal staat. In een eerste fase -daar zijn we nu mee bezig- organiseren we ateliers. In die ateliers brengen we Maghrebijnse vrouwen samen om zoveel mogelijk Izran te verzamelen en om te onderzoeken welke er allemaal zijn. Onder begeleiding van Fatoum zingen we samen en gaan we met elkaar in gesprek. In een tweede fase gaan we dieper in op de context van deze Izran en willen we nieuwe Izran maken. We tekenen deze Izran ook op en zullen die ontsluiten naar een breed publiek. Je moet weten dat de Izran een orale traditie is waarvan niets op papier staat.
Is die Izran dan zo bijzonder dat jullie vinden dat iedereen ze moet leren kennen of willen jullie gewoon mensen aan het zingen brengen?
Het is beide én nog veel meer. Een belangrijk missie van Citizenne is om minder gehoorde stemmen wél te laten klinken. En dat is precies wat we met dit project ook willen doen. Het verzamelen en aanleren van de Izran is geen doel an sich. We zijn benieuwd naar het verhaal erachter. De vele verhalen erachter. De Izran is sterk verweven met de Riffijnse geschiedenis. Het lijkt soms dat geschiedenis een exacte wetenschap is. Alsof er enkel objectieve feiten zijn, oorzaken en gevolgen. Eén van de dingen die we hierbij bijvoorbeeld vergeten is dat de geschiedenis zoals die hier in Europa wordt verteld, geschreven werd vanuit het dominante witte denken. Dat betekent niet dat die onwaar is maar het is wel een eenzijdig en eenstemmig verhaal. En eenzijdige verhalen zijn niet zonder gevolg. We verwijzen hier graag naar Chimamanda Adichie die het als volgt zegt: “Het enkele verhaal creëert stereotypen. En het probleem met stereotypen is niet dat ze onwaar zijn, maar dat ze onvolledig zijn. Ze maken één verhaal tot het enige verhaal. De consequentie van het enkele verhaal is dit: het ontdoet mensen van hun waardigheid. Het belemmert onze erkenning van menselijke gelijkwaardigheid, het benadrukt hoe we verschillen van elkaar eerder dan hoe gelijkaardig we zijn.”
Met dit project willen we experimenteren met een andere manier van geschiedenis schrijven en gaan we op zoek naar andere stemmen over de Riffijnse geschiedenis. En dan vooral naar die van vrouwen. Omdat de stem van vrouwen al helemaal niet gehoord wordt.