Vanessa: “Onze ambitie met BMEC is niet alleen om het empathisch vermogen van de Brusselaars te verhogen. We willen mensen ook laten ervaren hoe deugddoend empathie kan zijn. Wat een geschenk het is wanneer iemand echt nieuwsgierig is naar wie je bent en wat je verhaal is. Dat iemand je echt hoort en ziet. We willen empathische momenten schenken aan mensen, als een soort van cadeautje. Maar bon, hoe doe je dat en hoe moet dat er dan uitzien?
Dat zochten we de voorbije zomer uit in Vorst. Het werd een soort labo voor empathie met kleine experimenten.”
Waarom Vorst?
Vanessa: “Waarom niet? Nee grapje, heel Brussel is ons werkterrein en in Vorst waren er meteen partners enthousiast over het idee. Het lokaal Dienstencentrum, Bras dessus Bras dessous, het Gemeenschapscentrum Ten Weyngaert, … stellen vast dat hun publiek behoefte heeft aan een luisterend oor, aan het delen van hun verhaal. Tegelijkertijd zijn er zoveel noden na covid dat hun professionele krachten hun handen meer dan vol hebben. Met andere woorden er was veel goesting, weinig tijd en een stevig signaal van hun publiek dat er nood is aan empathie.
En zo was de rolverdeling snel duidelijk: samen brainstormen, zij maken hun publiek warm en Citizenne test uit. Dat is de kracht van samenwerken.”